Waarom hooggevoelige personen geweldige leraren zijn

Home / blog / Waarom hooggevoelige personen geweldige leraren zijn

Waarom hooggevoelige personen geweldige leraren zijn

Er werken veel hooggevoelige mensen in het onderwijs, ik was er ooit één van. Maar juist in het onderwijs kun je jezelf keihard tegenkomen als hooggevoelig persoon. En dat is enorm jammer, want hooggevoelige leraren zijn vaak geweldige leraren.

Kwaliteiten

Hooggevoelige leraren hebben kwaliteiten die heel hard nodig zijn in het onderwijs. De belangrijkste, in mijn ogen, is empathie. Zelf had ik het ook: perfect aanvoelen hoe mijn leerlingen zich voelden. De kwetsbare leerlingen er feilloos uitpikken en met ze mee kunnen voelen als het niet goed met ze ging. Waarschijnlijk was dat ook waarom er bij mij regelmatig een les aan de kant gezet werd, omdat er iets tussendoor kwam. Soms gebeurde het dat de kwetsbaarheid van een hele klas naar voren kwam tijdens een les waarin ik ze eigenlijk grammatica uit moest leggen. Ook bij mijn sensitieve collega’s hoorde ik dat. Leerlingen voelden zich vaak veilig en durfden meer hun ware aard te laten zien. Niet altijd handig, wel fijn voor de leerlingen als er een plek is waar dat kan.

Flexibiliteit

Omdat hooggevoelige leraren beter aanvoelen wat hun leerlingen nodig hebben, zijn ze vaak flexibeler. In het oude onderwijs, werd vaak nog vrij star lesgegeven. Je deed wat de leraar wilde, of je kon gaan. Als je beter weet wat écht belangrijk is voor je leerlingen, stap je daar makkelijker vanaf. Maar of dat nu goed is voor je jaarplanning, is de vraag. Aan het einde van het jaar moet toch getoetst zijn wat er bij je collega’s ook getoetst is. Het onderwijs is nog lang niet zo flexibel als sommige docenten.

Meer oog voor leerlingen met extra behoeften

Hooggevoelige leraren hebben, door hun empathie, vaak meer oog voor de kwetsbare leerlingen. En dat zijn er veel tegenwoordig. Hoe je het ook wil noemen, met of zonder diagnose, er zijn tegenwoordig meer leerlingen die nodig hebben dat een leraar een stapje extra wil zetten. Even met ze zitten na de les om te praten. De toetsstof nog een keer extra doornemen zodat ook de leerling met autisme of ADD weet wat hij kan verwachten. Gesprekken met ouders, orthopedagogen. Vragenlijsten invullen voor externe hulpverleners. Die extra tijd en aandacht is tegenwoordig vaak zo hard nodig!

Valkuilen
125-krijtbord-hand-les-480-fotos-voor-therapeuten-2

In bovenstaande punten, zitten ook juist de valkuilen voor hooggevoelige leraren. Je empathie kan ervoor zorgen dat je einde van de dag niet meer weet wat je zelf voelt. Was je nu eigenlijk al zo verdrietig, of komt dat toch door dat meisje uit 2B? Bovendien is het ontzettend vermoeiend om zoveel te voelen. Je ervoor afsluiten kan, maar het is vaak ook zo handig om dingen aan te voelen. Ikzelf gaf les met mijn hart wijd open en uiteindelijk nekte dat me. Een goede balans vinden, lijkt dus cruciaal.
Flexibel omgaan met lesstof, kan ervoor zorgen dat je je niet kunt houden aan de jaarplanning, met irritatie van collega’s, of zelfs klachten van ouders of je leidinggevende als gevolg.
En altijd die stap extra zetten, kost energie en tijd, die je niet altijd hebt, want het onderwijs is al zo druk en stressvol.
Tel daar nog bij op dat het altijd ontzettend druk is in de gangen, dat leerlingen veel lawaai maken, dat je zo ontzettend veel moet doen en veel hooggevoelige mensen erg perfectionistisch zijn en je hebt het perfecte recept voor een burn-out.

Tips

Toch kies je vaak voor het onderwijs omdat je hart ligt bij het werken met jongeren en bij het overbrengen van kennis, dus is stoppen ook niet de optie waar je naar op zoek bent. Misschien kunnen onderstaande tips je helpen om je staande te houden:
Zorg voor balans: Zorg dat je voldoende ontspanning inplant naast je drukke baan. Als je overprikkeld thuis komt, zorg dan dat je eerst kunt ontspannen. Ga sporten, mediteren, dansen, muziek maken, of wat er werkt voor jou. Blokkeer dagen in je agenda voor tijd voor jezelf. Zoek de natuur op, zoek de stilte, als tegenwicht voor de drukte in je hoofd.
Maak keuzes: Natuurlijk is het fijn als je al je leerlingen kunt helpen, maar als je weet dat er ook anderen bij betrokken zijn, dan kun je misschien de taken meer verdelen. Kan die externe instantie misschien de gesprekken overnemen? Kan een collega misschien die lijst invullen? En wat betreft je jaarplanning: Is het echt nodig dat je deze les aandacht besteedt aan alles wat er speelt in je klas, of kun je nog even wachten tot je mentoruur, of tot na de toets?
Sluit je dag goed af: Zorg ervoor dat je einde van de schooldag goed afsluit. Welke emotie is van jou? Welke niet? Geef terug wat niet van jou is, je hoeft niet alles te dragen en helpt daar de ander niet mee. Was je blij toen de dag begon en is er in jouw situatie eigenlijk niets veranderd? Zorg dan dat je terug kunt naar dat gevoel, want dat was van jou! En misschien is het wel nodig dat je je voortaan afsluit, daar zijn genoeg methodes voor, zoek ze eens op of vraag er iemand naar die je dat kan leren.

Ten slotte

Voor veel leraren én vooral ook voor veel leerlingen, zou het veel beter zijn als er wat veranderingen doorgevoerd zouden worden in het onderwijs. Ruimtes waar leerlingen zich kunnen ontspannen en ruimtes waar leraren zich kunnen ontspannen. Prikkelarm, stil of met rustige muziek. Ruimte voor mindfulness. Meer tijd voor de individuele leerling. Ruimte en tijd voor diegenen die het extra nodig hebben. De invoering van Passend Onderwijs heeft ervoor gezorgd dat dit nog veel harder nodig is. Sommige scholen zijn al best ver hierin, anderen staan pas aan het begin. Het wordt tijd dat scholen gaan beseffen dat goede zorg voor al hun leerlingen én al hun personeel voorop staat. Door niet star vast te houden aan oude normen en waarden, maar door juist mee te groeien met alle ontwikkelingen in de maatschappij, wordt het onderwijs beter en floreren leerlingen en docenten!

 

Bron: https://www.nieuwetijdskind.com/waarom-hooggevoelige-personen-geweldige-leraren-zijn/

Recommended Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt